Wat doe je als werkgever met je personeel in deze positie? Kom je ze tegemoet of besluit je dit niet te doen? Loonsverhoging is immers, met uitzondering van de minimumloonverhoging en de in de CAO’s opgenomen loonsverhogingen, niet wettelijk verplicht. In vaste contracten zijn daarnaast soms periodieke loonsverhogingen opgenomen, maar die zijn vaak prestatieafhankelijk.
Steuntje in de rug
Werkgevers die hun personeel in deze moeilijke financiële tijd toch een steuntje in de rug willen geven, hebben daartoe verschillende mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld een niet prestatiegebonden loonsverhoging afspreken, een eenmalige bonus uitkeren of eenmalig extra secundaire arbeidsvoorwaarden invoeren. Al deze maatregelen geven je werknemer wat extra lucht.
Verschillende opties
Je kunt als betrokken werkgever besluiten dat je het salaris van je werknemers als gevolg van de financiële situatie verhoogt. Deze verhoging staat los van de periodieke loonsverhogingen en/of de geldende CAO. De niet prestatiegebonden loonsverhoging is dus een extraatje naast de loonsverhoging uit de CAO of het arbeidscontract. Nadeel van een dergelijke loonsverhoging is dat deze niet terug te draaien is. Vanaf het moment van verhoging van het loon geldt dit als het nieuwe loon en werkt dit door in de toekomst.
Extra bonus en arbeidsvoorwaarden
Een goed alternatief voor een financieel steuntje in de rug is de eenmalige bonus. Een bonus kan er voor zorgen dat je werknemers waardering voelen en gemotiveerd blijven. Een ander alternatief is het eenmalig toekennen van extra vakantiedagen, het extra uitbetalen van vakantiedagen, voorzien in een opleiding of andere materiële alternatieven.
Tip voor de werkgever: wees altijd duidelijk naar je personeel dat het om eenmalige tegemoetkomingen gaat en er geen rechten aan ontleend kunnen worden. Zo voorkom je eventuele conflicten met je werknemer hierover en wordt de werkrelatie hierdoor niet verstoord.