Sinds 10 augustus zijn horecaondernemers verplicht gasten te vragen hun naam en contactgegevens achter te laten. Hoe verhoudt dit zich met de privacy van de gasten?

Als gevolg van de COVID-19-maatregelen moet de horeca zowel binnen als buiten, ongeacht de grootte van de horecagelegenheid, werken op basis van reservering. Dat kan vooraf of aan de deur. Daarnaast dienen zij een gezondheidscheck, zonder registratie van de antwoorden, uit te voeren en dienen zij gasten een vaste zitplaats aan een tafel of aan de bar toe te kennen. En last but not least zijn horecaondernemers verplicht de bezoekers te vragen om contactgegevens, waaronder naam en telefoonnummer.

Deze maatregelen roepen veel vragen op, bij zowel horecaondernemers als horecabezoekers. Ben je als gast verplicht je contactgegevens daadwerkelijk achter te laten? Wat doe je als horecaondernemer als een gast dat weigert? Hoe lang moeten de gegevens bewaard worden en waarvoor mogen ze worden gebruikt?

Je bent als gast op grond van de privacywetgeving niet verplicht je naam en contactgegevens te verstrekken. Registratie vindt puur en alleen op vrijwillige basis plaats. Wanneer een gast weigert zich te registreren dan mag je als horecaondernemer de betreffende bezoeker dan ook niet weigeren.

De registratie van de naam en contactgegevens is bedoeld om contactonderzoek door de GGD makkelijk te maken bij een corona-uitbraak. Nu de quarantainetijd is verminderd naar 10 dagen is de termijn voor het bewaren van deze gegevens ook nog maar 10 dagen.

Is er door deze maatregelen sprake van schending van de privacy van de bezoekers? Nee, voor corona reserveerde je als gast ook al vaak van tevoren onder achterlating van je naam en telefoonnummer. Daarbij is registratie niet verplicht, maar wel verstandig.

Blijf gezond en vooral verstandig!

Philippine Hoyng

Privacy contactgegevens

Sinds 10 augustus zijn horecaondernemers verplicht gasten te vragen hun naam en contactgegevens achter te laten. Hoe verhoudt dit zich met de privacy van de gasten?

Als gevolg van de COVID-19-maatregelen moet de horeca zowel binnen als buiten, ongeacht de grootte van de horecagelegenheid, werken op basis van reservering. Dat kan vooraf of aan de deur. Daarnaast dienen zij een gezondheidscheck, zonder registratie van de antwoorden, uit te voeren en dienen zij gasten een vaste zitplaats aan een tafel of aan de bar toe te kennen. En last but not least zijn horecaondernemers verplicht de bezoekers te vragen om contactgegevens, waaronder naam en telefoonnummer.

Deze maatregelen roepen veel vragen op, bij zowel horecaondernemers als horecabezoekers. Ben je als gast verplicht je contactgegevens daadwerkelijk achter te laten? Wat doe je als horecaondernemer als een gast dat weigert? Hoe lang moeten de gegevens bewaard worden en waarvoor mogen ze worden gebruikt?

Je bent als gast op grond van de privacywetgeving niet verplicht je naam en contactgegevens te verstrekken. Registratie vindt puur en alleen op vrijwillige basis plaats. Wanneer een gast weigert zich te registreren dan mag je als horecaondernemer de betreffende bezoeker dan ook niet weigeren.

De registratie van de naam en contactgegevens is bedoeld om contactonderzoek door de GGD makkelijk te maken bij een corona-uitbraak. Nu de quarantainetijd is verminderd naar 10 dagen is de termijn voor het bewaren van deze gegevens ook nog maar 10 dagen.

Is er door deze maatregelen sprake van schending van de privacy van de bezoekers? Nee, voor corona reserveerde je als gast ook al vaak van tevoren onder achterlating van je naam en telefoonnummer. Daarbij is registratie niet verplicht, maar wel verstandig.

Blijf gezond en vooral verstandig!

Philippine Hoyng

Privacy contactgegevens